Antrenörlük Eğitimi Program Hakkında Genel Bilgi
Çukurova Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 10.06.1987 tarih ve 23015 sayılı resmi gazetede yayınlanan 97/9414 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile Rektörlüğe bağlı olarak kurulmuş olup, bu tarihten hemen sonra Kampüs içerisinde Su Ürünleri Fakültesi binasının boş bulunan birinci katında İdari olarak yerleşmiş ve organize olmuştur.16.07.1987 tarihinde ise Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının 13209 sayılı kararı ile Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü açılmış İlk olarak; Beden Eğitimi ve Spor Bölümü 1986–1987 öğretim yılında Eğitim Fakültesine bağlı olarak kurulmuş olup 15 öğrenci ile aynı yıl normal öğretime başlamıştır. Günün değişen koşullarına uyarak 1994-1995 öğretim yılında yüksekokula ardından 2504 sayılı 09.05.2020 tarihli Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Spor Bilimleri Fakültesine dönüştürülmüştür.
Antrenörlük Eğitimi bölümü, ilk olarak 1994-1995 Eğitim-Öğretim yılında özel yetenek sınavıyla seçilen, 30 öğrenci ile Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu bünyesinde eğitim ve öğretime başlamıştır. 2012-2013 eğitim-öğretim yılından itibaren 50 olan öğrenci sayısı 70 'e çıkartılmıştır. YÖK tarafından 2020-2021 yılında tekrar 50 öğrenciye düşürülmüştür.
Kontenjanını %15 Milli sporcular %10 engelli sporcular oluşturur. Çift Anadal; Yan Dal; Erasmus (Macarıstan Almanya İspanya Polonya) Farabi, Mevlana programlarına 2. ve ve 6. yarıyılları arasında kabul edilir.
Bugün Spor Bilimleri Fakültesine bağlı faaliyet gösteren Antrenörlük Eğitimi Bölümünde; Futbol, Basketbol, Hentbol, Voleybol, Güreş, Masa Tenisi, Tenis, Atletizm ve Aletli Cimnastik olmak üzere 9 temel branşta antrenör yetiştirilmektedir.
Programın Özellikleri ve Tanımı
Bölüm öğrencileri, 4 yıllık eğitim sonunda en az 240 AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) kredilik ders ve uygulama çalışmasına ek olarak dört dönemde bir kulüp stajını tamamladıktan sonra mezun olabilmekte ve "Antrenör" unvanını almaktadırlar. Bölümün programı öğrencilerin yaratıcılığını ortaya çıkartacak ve becerilerini artırmalarına olanak sağlayacak şekilde 2020-2021 eğitim öğretim yılında YÖK kararı ile çekirdek müfredata geçilerek yeniden düzenlenmiştir.
Programın Amacı
Bölümümüzde; Sporun her dalında ve insan hareketleriyle ilgili uğraşlarda organizmanın yapı ve fonksiyonlarını bilen, antrenmanın biyolojik ve psikolojik stresine uyumları kavrayabilen, sporun toplum ve birey üzerindeki psiko-sosyal etkilerini izleyip değerlendirebilen, spor teşkilatının yapı ve işleyişini tanıyan, alt yapı ve performans için gerekli olan ilkeleri, stratejileri ve taktikleri edinmiş, takım ruhu kazanmış, temsil yetenekleri, tecrübe ve özgüvenleri gelişmiş, profesyonel mesleklerini en iyi şekilde yapabilecek, yaşamlarını sağlıklı, sosyal bir şekilde sürdürebilecek sportif beceri ve yetenek kazanabilecekleri eğitim / öğretim ve imkanları sunmaktır. Ayrıca gelişime ve değişime açık, çevre, ülke ve dünya sorunlarına karşı duyarlı, çocukların, gençlerin genç yetişkinlerin bireysel özelliklerine uygun eğitim verebilen, demokratik ve etik değerlere saygılı ve bilimsel bilgiler ışığında ilerleyen antrenörler yetiştirilmektedir.
Programın Hedefi
Fakültenin vizyonu ve misyonunda doğrultusunda, her zaman sorumluluklarının bilincinde, yurt ve dünya sorunlarına duyarlı, ülkesinin bölünmez bütünlüğünü savunan, barışçı, üretken ve uyumlu kuşaklar yetiştirmek amaçlanmaktadır. Antrenörlük Eğitimi programında, toplumsal sorunlara ve ihtiyaçlara duyarlı, bu ihtiyaçlar doğrultusunda güncellenen bir öğretim hizmeti sunabilen, bu sorunlara ve ihtiyaçlara yönelik projeler ve topluma hizmet uygulamaları geliştirebilen, mesleğin etik değerlerini benimsemiş ve bu ilkeler doğrultusunda topluma rol modeli olabilecek antrenörler yetiştirmek hedeflenmektedir.
Antrenörlük Eğitimi Bölümü Lisans Eğitimi:
Antrenörlük Eğitimi Bölümü lisans programının amacı karşılaşabileceği sorunlara çözüm üretebilecek, teorik ve uygulamalı olarak spor, egzersiz, fiziksel aktivite ve performans kavramlarını özümsemiş, fiziksel, bilişsel, duyuşsal olarak her yaş grubundaki bireylerin amatör /profesyonel özelliklerine göre antrenman programına ait verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi yeteneğine sahip, analiz yöntemlerini kullanabilen antrenörler yetiştirmektir. Bu amaç doğrultusunda, sportif temellere dayanan kuram ve yöntemlerine ek olarak akademik bir vizyonda kazandırılmaktadır. Böylece spor bilimleri alanında araştırmacı ve öğretim elemanı olmak isteyenlere sağlam bir temel hazırlanmaktadır.
Antrenörlük Eğitimi bölümü lisans programında öğrenim gören öğrencilere temel ve mesleki spor derslerinin dışında, matematik, bilgisayar mesleki yabancı dilleri, İstatistik vb derslerin verilmesi sağlanarak, öğrencilerin meslek kariyeri için gerekli alt yapının oluşturulması planlanmaktadır. Zorunlu alan dersleri ile öğrencilerin alan bilgisine hakim olması hedeflenmekte olup, araştırma projesi ve zorunlu olan kulüp stajı ile bu alan bilgisinin hakimiyeti güçlendirilmektedir. Ayrıca, alan dersleri dışında verilen seçmeli ve alan dışı seçmeli (ADS) dersler ile öğrencilerin hem alanında hem de alan dışı ilgi duydukları konularda ders alma imkânı sağlanmaktadır.
Genel not ortalaması 4.00 üzerinden en az 3.00 olan öğrenciler Antrenörlük Lisans eğitimleri yanı sıra üniversitemiz programlarının belirlediği kontenjan dahilinde Çift anadal yapma imkanına sahip olmakla beraber genel not ortalaması en az 2.50 olan öğrenciler ise genel olarak Beden eğitimi Öğretmenliği ve Spor Yöneticiliği bölümlerinde yandal yapma imkanları vardır.
Antrenörlük Eğitimi lisans programında öğrencilerin başarıları, öğrencilerin yaptıkları çalışmalar (ödev, proje, sunumlar, klüp çalışmaları gibi), ara sınav ve final sınavında aldıkları notlar ile değerlendirilmektedir. Ham başarı notu, dönem içi notunun %40’ı ile yarıyıl sonu sınav notunun %60’ının toplaması sonucu elde edilir. Başarı notu, “Çukurova Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Yönergesi” ile açıklanan değerlendirme sistemine göre hesaplanır
(http://ceng.cu.edu.tr/Belgeler/Bagil Degerlendirme Yonergesi.pdf). Lisans düzeyinde öğrencilerin mezun olabilmesi için toplam 240 AKTS ders alması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden ez az 2.00 olması gerekmektedir. 240 AKTS dersin %75’i zorunlu %25’i seçmeli derslerden oluşmaktadır.
Dört yıllık Antrenörlük Eğitimi bölümü lisans programını başarıyla tamamlayan öğrencilere Antrenörlük Lisans diploması ile birlikte lisans derecesi verilir. Ayrıca, öğrencilere program boyunca almış oldukları derslerdeki başarı durumlarını gösteren not bildirim belgesi (transkript) diplomalarına ek olarak verilir.
Çukurova Üniversitesi Ocak 2006'dan itibaren mezun olan bütün öğrencilerine İngilizce Diploma Eki'ni gerekli koşulları sağlayan öğrencilerine ücretsiz ve otomatik olarak vermektedir.